Projekto numeris NPAD-2024/10206 Nordplus Adult
Bendruomenių turizmas yra besiformuojanti alternatyvaus kultūrinio turizmo šaka, kurioje turistų ir vietos gyventojų kultūrinė ir socialinė sąveika pristato vietos bendruomenių vertybes ir tapatybes. Bendruomenių turizmo aktualumas grindžiamas vietos bendruomenių išlikimo strategija besikeičiančiame pasaulyje, kuriame tampa sudėtinga išsaugoti vietos vertybes, tradicijas, etnografiją, gamtos, kultūros ir istorijos paveldą, sąlygotą visuomenės pasaulėžiūros.
Bendruomenių turizmo koncepcija sukuria sąveiką tarp alternatyvaus turizmo, kūrybinio turizmo ir kultūrinio turizmo. Bendruomenių turizmas susijęs su vietiniais gyventojais, jų elgesiu, bendruomenių istoriniais, socialiniais, kultūriniais ištekliais, unikaliais įsimintinais potyriais, kad lankytojai susipažintų su vietos miesto kraštovaizdžiais, jų vertybėmis ir tapatybėmis. Bendruomenės vertybės ir tapatybės leidžia lankytojams įgyti patirties kartu su bendruomenių nariais, o bendruomenių turizmo skatinimas yra draugiškas vietos kultūroms ir tradicijoms veiksmas, mažinantis vietos išteklių naudojimą ir pagrįstas darniu planavimu. Vietinių miestų bendruomenių istorinės atmintys saugoja vietos vertybes, tapatybes, kurios yra vertingi ištekliai bendruomenių turizmo skatinimui. Pagrindiniai principai, pagrįsti vietos kultūromis, vertybėmis, tapatybėmis, vietos bendruomenių darnumu.
Vietos miestų bendruomenės turi skirtingus vystymosi scenarijus. Baltijos šalių vietinės bendruomenės pradėjo aktyviai veikti nuo tada, kai šalys atgavo nepriklausomybę, o Šiaurės šalių bendruomenės turėjo ilgą nepertraukiamą raidos laikotarpį. Baltijos šalių vietinės bendruomenės pradėjo formuotis vėliau dėl vėluojančios privačios nuosavybės atgavimo. Pastarojo meto urbanistiniai, socialiniai ir kultūriniai procesai Baltijos ir Šiaurės šalyse tapo homogeniški ir susiduria su bendrais iššūkiais: jaunosios kartos išvykimas iš mažų miestelių, demografinis bendruomenių senėjimas, vietos bibliotekų nykimas ir nuotolinių skaitmeninių paslaugų plėtojimas, kas daro įtaką kultūros tęstinumui ir istorinės atminties puoselėjimui. Dalijimasis bendruomenių turizmo žiniomis padeda suprasti Baltijos ir Šiaurės šalių vertybes ir tapatybes. Bendradarbiavimas bendruomenių turizmo skatinimo srityje vis dar lieka neatskleistu ir turi mažiau bendrumo tarp Baltijos ir Šiaurės šalių. Bendro požiūrio ir metodologijos kūrimas bendruomenių turizmo skatinimo srityse, padeda pasiekti abipusį supratimą, kultūrinę sanglaudą, dalijimąsi bendruomenių turizmo skatinimo patirtimi vietos bendruomenių gidų ruošimui.
Projekto veiklos suskirstytos į šiuos etapus:
1 etapas:
- Bendruomenių turizmo, kaip alternatyvios turizmo formos, situacija turizmo rinkoje;
- Bendruomenių turizmo išteklių ir paslaugų tyrimas;
- Turizmo specialistų ir turizmo gidų tyrimas dėl bendruomenių turizmo skatinimo Baltijos ir Šiaurės šalyse;
- Socialinių inovacijų ir skaitmeninių technologijų metodinių ir praktinių pritaikymų neformaliajam suaugusiųjų švietimui vietos miestų bendruomenėse partnerių šalyse kūrimas;
- Tyrimas apie istorinę, socialinę ir kultūrinę vietinių miestų bendruomenių raidą, jų vertybes ir tapatybes Baltijos ir Šiaurės šalyse.
2 etapas:
- Skaitmeninių (virtualių) bendruomenės pagrindu sukurtų teminių turizmo maršrutų su istorijų pasakojimo technologija sukūrimas;
- Skaitmeninis vadovas, skirtas unikalių teminių maršrutų konceptų, pagrįstų žiniomis apie Baltijos-Šiaurės šalių vietinių miestų bendruomenių sąvivoką ir tapatybes, viešinimui ir sklaidai, taikant neformalaus suaugusiųjų švietimo metodus.
3 etapas:
- Bendruomenių turizmo gido kompetencijų Baltijos ir Šiaurės šalyse aprašo sukūrimas.
4 etapas:
- Suaugusiųjų mokymai, šalyse partnerėse, neformalaus mokymosi metodais naudojant sukurtus produktus (tyrimų rezultatus, metodikas, skaitmeninį vadovą, skaitmeninius teminius turizmo maršrutus taikant socialines inovacijas ir skaitmenines technologijas) su pagrįsta istorine, socialine ir kultūrine informacija tikslinėse vietos bendruomenėse šalyse partnerėse.
Pirmaisiais projekto metais visi partneriai parengia metodinę edukacinę medžiagą teminių bendruomenių turizmo maršrutų kūrimui, ir vietos bendruomenės gido kompetencijų aprašą, dalijasi žiniomis ir patirtimis seminaruose, susitikimuose. Visi partneriai susipažįsta su visu mokymo medžiagos turiniu ir įgiję įvairiapusių žinių bei pasiruošia pradėti suaugusiųjų mokymus neformalaus ugdymo metodais.
Antraisiais projekto metais visi partneriai rengia mokymus vietos suaugusiems, taikant neformalaus mokymo metodus, siekiant šviesti vietos gyventojus apie bendruomenių turizmo teminių maršrutų sukūrimą, taikant socialines inovacijas ir skaitmenines technologijas, įgyjant bendruomenės gido kompetencijas.
Vietos miestų bendruomenių nariai: mokytojai, bibliotekininkai, vietos verslininkai, savivaldybių specialistai, pensininkai ir kiti socialiai aktyvūs asmenys įgyja kompetencijų kurti bendruomeninius teminius turizmo maršrutus taikant socialines inovacijas ir skaitmenines ArcGIS technologijas, siekiant tapti bendruomenės gidais. Tai skatina vietos bendruomenes tapti atsparesnėmis, išsaugoti istorinius prisiminimus, būti regeneratyvesnėms ir kūrybiškesnėms.
Šiuo projektu siekiama didinti žinias, konkurencingumą, suaugusiųjų dalyvavimą bendruomenių turizmo rinkoje, kuriant socialinėmis inovacijomis ir skaitmeninėmis technologijomis grįstus teminius turizmo maršrutus bendruomenių pažinimui.
Projekto įgyvendinimo laikotarpis: nuo 2024 m. spalio 1 d. iki 2026 m. rugsėjo 30 d.
Projektą koordinuojantis partneris: Klaipėdos universiteto Socialinės geografijos ir turizmo katedra, Lietuva.
Projekto partneriai:
VĮ Mažeikių muziejus, Mažeikiai , Lietuva
NvO Creative Estonia, Talinas, Estija
NnO Monnet Gruppen, Vejby, Danija
Projekto biudžetas: 45 140 Eur. Projektą finansuoja Nordplus Adult programa.